mandag den 12. december 2011

Drømmekrop part III: Kost


På min mission for at få den krop jeg altid har drømt om, har jeg jo taget nogle valg.
Livsstils valg, that is.
Først og fremmest har jeg taget et grundigt kig på min kost. Vil man ændre sin krop er motion og træning helt sikkert et must - men det er altså alligevel kosten som virkelig rykker! De kloge siger at kost betyder 80 % og motion 20 %. Derfor kan jeg lave nok så mange mavebøjninger jeg vil. Det nytter ikke noget i det lange løb, hvis jeg ikke også fylder min mave med de rigtige ting.

Derfor har jeg i de sidste par uger virkelig fokuseret på min kost. Jeg følger ikke nogen særlig diæt eller tæller kalorier slavisk. Men jeg følger nogle overordnede linjer, som jeg selv har udvalgt fra hist og her i slankeland. Her følger et par stykker:

1. Proteiner er din krops bedste ven
Proteiner er geniale, fordi mætheden er utrolig høj pr. kalorie og fordi at kroppen rent faktisk skal bruge energi for at nedbryde og fordøje proteinerne. Ved at spise proteiner øger du dit stofskifte, fordi at kroppen skal bruge ekstra energi på at forbrænde den energi du spiser. Smart, ikk?

Jeg spiser rigtig mange proteiner. I så mange ingredienser jeg overhovedet kan få proppet ind, eksempelvis: æg, hytteost, kylling, fromage frais, bønner, kikærter, tun, laks, rejer, magert kød, nødder osv.

2. Skær ned på kulhydrater
Kulhydrater giver din krop og hjerne energi, så kulhydrater er vigtige i en sund kost. Men oftest er kulhydrater bare utrolig kalorieholdige og mætter ikke i særlig lang tid af gangen. Derfor undgår jeg kulhydrater i deres simpleste form, såsom ris, pasta, hvidt brød, kartofler, sukker osv. Jeg spiser i stedet mine kulhydrater gennem grove ting som rugbrød og grøntsager. Altså ting der virkelig mætter. Og altid i kombination med masser af protein.

3. Spis lidt, men godt fedt.  
Jeg spiser ikke mættet fedt, som smør eller fedt fra kød. Men lidt fedt skal der alligevel til. Så jeg spiser gerne fedt gennem nødder eller olier. Derfor spiser jeg fx gerne pesto, nødder og mayonaisse. Det såkaldte 'gode fedt', der kommer fra umættede og flerumættede fedtstoffer.

4. Drik ikke dine kalorier
Ifølge GDA standarder skal en kvinde have ca. 2000 kalorier dagligt. Vil man tabe sig, skal man altså have mindre end det. Oftest er 1200-1500 kalorier et godt sted at ligge i forhold til vægttab. Men vælger du så at slukke din tørst i kalorier, tager du pladsen fra mad, som egentlig mætter dig ordentligt. Drikker du fx en liter minimælk i løbet af en dag, har du indtaget 400 kcal. Altså ca. 1/3 del af din samlede energi. Det samme gælder for juice, saftevand og sodavand. Så sluk din tørst i light produkter eller simpelthen bare vand.

5. Forkæl dig selv 1 gang om ugen. 
Jeg følger mine kostprincipper 6 ud af ugens 7 dage. Men om søndagen holder jeg en 'spis hvad du vil' dag. Det betyder ikke, at jeg propper mig med junk food. Men jeg tillader mig selv at spise nogle af de ting, som jeg ellers ikke plejer. Og så nyder jeg det til gengæld 100 %. Det kan være bolcher, is eller chokolade, som er mine yndlings treats. Min krop bliver glad, og jeg bliver glad. Jeg føler ikke jeg bliver snydt, når jeg ellers siger 'nej tak', for jeg ved jo, at jeg må få hvad jeg vil på søndag. Og det holder mine cravings i ro.


6. Spis hvad du vil, og lad andre spise hvad de vil
Det skal ikke være træls eller føles som en krig at spise sundt. Hverken for dig eller din omverden. Når jeg bliver inviteret ud at spise, så siger jeg ikke nej tak. Jeg spiser bare kun det, som jeg vil. Jeg springer brødet over, sender kartoflerne videre, men mæsker mig i kød og grønt eksempelvis. Jeg er ligeglad med, om andre mennesker synes, at brød er det bedste i verden. Det er min krop, og jeg må gerne sige nej tak. Det er deres kroppe, og de må gerne sige ja tak. Min kæreste er en kæmpe mad elsker. Og det skal han bare have lov til. Han drikker gerne en kop fløde og fortæller stolt om hvor meget smør han har brugt i sin mad. Det har jeg bare ikke lyst til. Men i stedet for at gøre det til et problem, hvor den ene tvinges til at spise den andens kost, så laver vi bare mad sammen, men hver for sig.

Her et godt eksempel fra vores brunch i går.

Min kærestes tallerken:


Min tallerken:


Vi lavede røræg sammen, og så spiste han ellers bacon, brød og smeltet ost til, og jeg spiste hellefisk, salat og pesto. Alle var glade. Win win!

Så lyt til din krop. Den bliver glad af at spise gode ting. Du bliver glad af at spise gode ting.  




Follow me on Bloglovin'

6 kommentarer:

  1. Skide godt indlæg! Elsker det!

    SvarSlet
  2. Hey Nanna!
    Hvor er det cool! Nu siger du jo, at du spiser fx mayo - hvilket også er et klogt valg. Men tænk på, hvor mange E-numre der er i, hvis du blot vælger den billige fra Netto. Tag istedet en dyrere (der holder kortere) og undgå alle de dumme numre (en god en, findes sikkert også på Nettos rode-hylder). Det samme gælder pesto :)
    Kartofler er nu ellers også en god ting - i små mængder. Fulde med c-vitamin (mere end appelsiner!!) og mætter super godt. Så en enkelt eller to skader altså ikke!
    Desuden er økologi altid et godt valg, når man vil have en sund krop. Det er også et dyrt valg - men hold øje med priserne. På nogle ting er det næsten det samme.. Fx ved salat i Rema, hehe.. og øko. gulerødder smager også såååå meget bedre end de andre :)
    Hilsen Anne Sofie.

    SvarSlet
  3. Anonym 1: Tusind tak skal du ha'! Er glad for du kan bruge det :)

    Anne Sofie: Rigtig god pointe med E-numre og økologi. Dog er jeg i den situation, at jeg som studerende ikke har alverdens penge at gøre med. Så til tider må jeg indrømme at jeg vælger pris frem for sundhed, hvad det angår. Ligesom jeg også har lavet et indlæg om æg fra burhøns vs. æg fra fritgående høns. Du kan læse det lige her:

    http://nannajenner.blogspot.com/2011/11/eye-omelet-opener.html

    Men jeg forsøger at prioritere gode råvarer frem for dårlige, i det omfang som nu er muligt. Og jeg er også enig med dig i, at øko grønsager virkelig smager meget bedre!

    Kartofler er ikke onde nej - det er jeg faktisk også ret enig med dig i. Og deres kalorie indhold er heller ikke alverdens i forhold til fx pasta og ris. Så kartofler spiser jeg også en sjælden gang imellem. Men med måde, som du siger :)

    SvarSlet
  4. Hej Nanna,
    Tak for en god blog :) Følger med!
    Har du selv tabt dig meget på et tidspunkt eller?
    Og hvor meget væske drikker du selv om dagen?
    Hvor lang tid har du været sammen med din kæreste?

    - Louise

    SvarSlet
  5. Hej Nanna

    Jeg hepper på det gode bachelorskriveri - kaaaaaam sååååå :D You can do it!

    Når det så er sagt, så har jeg et spørgsmål. Hvad er dit forhold til alkohol i henhold til indlægget om drømmekroppen. Tror nemlig det er min værste fjende!

    Knus Louise

    SvarSlet
  6. Hej Louis'er! Tusind tak for jeres søde kommentarer og støtte. Det betyder virkelig meget :) Jeg har besluttet at lave et indlæg, hvor jeg blandt andet svarer på jeres spørgsmål. Så håber jeg i kan bruge svarene til noget :) Kærligst Nanna

    SvarSlet

Follow this blog with bloglovin

Follow nannajenner