onsdag den 30. november 2011

AHA & BHA



Min hudtype er nok den mest nederen i verden: tør, sensitiv, tilstoppende, fedtet i t-zonen og tildens til udbrud. Altså kort sagt lorte huds typen.

I mange år led jeg at seriøs svær acne, og jeg har vitterligt været flere tusindvis af kroner igennem på produkt markedet. Jeg var nok lidt af den overbevisning, at hvis jeg bare skrubbede nok, så gik det væk. Eller de mere hårde metoder: ætse det væk! Seriøst, ikk? Jeg har været ude i at putte tandpasta på mine bumser, i håb om at enzymerne så ville æde skidtet! (I øvrigt ikke et særligt pænt syn, sku' jeg hilse og sige). Dette resulterede i en overbehandling af min hud, fordi den slet ikke kunne tåle alle de skrappe produkter jeg udsatte den for. Resultatet: endnu grimmere hud.

I dag har jeg lært at pleje min hud langt bedre. Kodeordene er: fugt og eksfoliering. Min hudpleje rutine er stadig ikke perfekt, men jeg har lært en hel masse om hudens opbygning og de ingredienser, som er særligt velegnede.
Uanset om du har tør, sensitiv, uren, kombineret eller ligefrem normal hud (you lucky bastard!), så er produkter indeholdende Silicylic Acid eller AHA (alpha hydroxy acids) og BHA (beta hydroxy acids) guld værd for din hud. Det lyder måske fancy, men i virkeligheden er det bare nogle af de mest effektive ingredienser til at holde din hud ung, blød, spændstig, ren og hamrende lækker. Og hvem vil ikke gerne have det?

Det som disse Acid'er gør, er nemlig at eksfoliere dine hudceller dagligt, på en blid og skånsom måde. Det betyder, at de gamle hudceller konstant eksfolieres bort og nye kommer til. Det resulterer i, at din hud ikke tilstopper, den får en bedre glød og har nemmere ved at optage den fugt du også giver den. Altså win, win, win!

Men er de her ingredienser så ikke bare havnet i nogle hammer dyre produkter jeg ikke har råd til Nanna?

Jo. Det er de da. Men der findes gudskelov også et rigt udvalg af discount produkter, som faktisk ofte også er de bedste.

Her har jeg listet mine anbefalinger:

Garnier Pure Pads:

En art vatrondeller, som du kører over afrenset ansigt. Er især velegnet til uren hud. Jeg kan tydeligt se forskel på min hud når jeg bruger disse i perioder og når jeg ikke gør. Min hud bliver fin og ren.
Koster ca. 50 kr og kan købes i Matas'er, Føtex og lign.


Acne.org AHA+


Acne.org styres af Dan, som selv har lidt af acne i stor grad. I sin kamp har han udviklet nogle simple og effektive hudplejeprodukter. Dan er et levende bevis på at de virker. Intet mindre. Denne AHA gel kan dog bruges af alle hudtyper, som vil eksfoliere deres hud. Du får en mere jævn hudtone, en pænere glød og undgår tilstopninger, som kan resultere i bumser. 
Den koster 16,11 $ (ca 120 kr) og det er en virkelig stor tube! Jeg har haft min i 2 år og har stadig masser endnu. Desuden er den også anvendelig på kroppen, hvis du har knopper der. (barberingsknopper, talgknopper osv.)


Paulas Choice 2 % BHA Lotion

En BHA lotion, som også er velegnet til alle hudtyper. Forskellen mellem AHA og BHA er, at AHA kun påvirker hudens overflade, hvor BHA trænger dybere ned i hudens dermis, altså dens underlag.
Oftest er BHA bedst til at bekæmpe hudorme og urenheder, hvor AHA er bedre til solskadet, aldret eller tør hud. Denne BHA lotion eksfoliere altså huden dybt, men på en blid og skånsom måde, som giver en mere jævn hud, udvisker hudorme og forhindrer bumser. 
Den koster 21,5 $ (cirka 160 kr).


Så hvis du har mod på det, kan jeg virkelig anbefale dig at hoppe ud i Acid'ernes vidunderlige univers. Jeg tror ikke du vil fortryde det!



Follow me on Bloglovin'

7 kommentarer:

  1. Rigtig fint indlæg, har også lige lavet et indlæg om akne :-).
    Men hvor tit skal man bruge den der BHA lotion? Og har du prøvet både AHA og BHA ? :-)

    Universbys.blogspot.com

    SvarSlet
  2. Hej Sandra. En grim hud kan virkelig være et stort problem! Jeg har testet de to øverste produkter. Altså den fra Garnier og den fra Acne.org. Paulas Choice har jeg læst 100 vis af anmeldelser af, som alle virkelig er positive overfor produktet, så derfor har jeg tænkt mig at købe det nu her og teste det.

    Du kan bruge både AHA og BHA produkter morgen og aften. Min plan er, at bruge et BHA produkt om aftenen og så et AHA produkt om morgenen. Der skal bare et fint, tyndt lag på. Less is more! På acne.org har de også en BP treatment til at putte direkte på bumserne. Den er genial!

    SvarSlet
  3. Okay, køber man også Paulas choice på hjemmesiden hvor man køber den anden :-)?

    Universbys.blogspot.com

    SvarSlet
  4. Acne.org er en side for sig med egen shop og egne produkter. Paulas Choice er en anden side, også med egne produkter. Du kan trykke på navnene over hvert produkt. De er lavet som links. Så kommer du direkte til webshoppen på det pågældende produkt :)

    SvarSlet
  5. Hej Nanna
    Jeg læste lige din kommentar til mig inde på pudderdåsernes blog. Det er et rigtig fint indlæg. Jeg bookmarker det lige, så jeg altid kan finde produkterne:)

    SvarSlet
  6. Hej Nanna,

    det er toppen blog du har - Nu her hvor den handler om uren hud kender du så Amullap?

    SvarSlet

Follow this blog with bloglovin

Follow nannajenner